چرا بچه‌ها از ماسک می‌ترسند؟

مجله کودک: کرونا آمده و یار همیشگی­­اش ماسک به بخش جدایی‌ناپذیر پوشش روزانه ما تبدیل شده است. استفاده از ماسک صورت، روش مهمی برای کاهش سرعت انتشار ویروس است. در ابتدای شیوع این بیماری، پزشکان، پرستاران و دیگر کارکنان بخش­های مراقبتی و بهداشتی، عمده افرادی بودند که از ماسک استفاده می‌کردند. اما حالا که دیگر افراد جامعه نیز از ماسک استفاده می­کنند، تعداد بیشتری از بچه‌ها شاهد پدیده­ای در سطح جامعه هستند که قبلا هرگز ندیده بودند. این مساله می­تواند برای آن­ها عجیب و یا حتی کمی ترسناک باشد بخصوص اگر خودشان هم مجبور باشند ماسک بزنند.

متن پیشِ رو ترجمه آزاد و تلخیصی است که در وب‌سایت معتبر kidshealth مجله‌ای مختص سلامت کودکان منتشر شده­ است. در این مقاله به دلایل ناراحتی وکودکان از ماسک‌زدن و راه‌حل رفع این مشکل می‌پردازیم.

پس به نکات زیر توجه کنید، تا زمانی که بزرگسالان:

از کلمات و عبارات ساده و قابل فهم برای توضیح اینکه چرا مردم ماسک می­زنند استفاده کنند

به بچه‌ها فرصت دهند تا این پدیده نوظهور بین مردم را ببینند و به آن عادت کنند

به سوالات آنها پاسخ دهند

از آنها حمایت کنند

کودکان از دیدن مردمی که ماسک می­زنند احساس ناراحتی و نگرانی نکرده و با آن کنار می­آیند.

شاید برای کودک شما هم پیش آمده باشد، برخی از کودکان نوپا و خردسال از پوشیدن ماسک عصبی می­شوند. بهمین دلیل نیاز به حمایت و پشتیبانی بیشتر از سوی والدین دارند. همچنین والدین می­توانند به بچه‌ها در فهم بهتر علت پوشیدن ماسک کمک کرده و یا حتی ماسک­هایی طراحی کنند که پوشیدن آن راحت تر باشد و یا آن را به یک بازی سرگرم کننده و جالب تبدیل کنند. البته کودکان زیر ۲ سال نباید ماسک بزنند. بهتر است این کودکان اصلا به فضای عمومی یا جایی که احتمال آلودگی بالاست نروند.

واکنش بچه‌ها نسبت به ماسک‌زدن

نوع واکنش بچه‌ها به زدن ماسک تا حدی به سن آنها بستگی دارد. بچه‌های بزرگتر شاید واکنش خاصی نشان ندهند. از نظر آنها زدن ماسک اتفاق مهمی نیست. اکثر آن­ها می­توانند خیلی سریع خودشان را با این شرایط تطبیق دهند.

حتی بعضی از بچه‌ها ممکن است نسبت به پوشیدن ماسک مشتاق هم باشند. شاید با این ظاهر جدید، خودشان را همچون ابرقهرمانان دنیای پزشکی ببینند.

اما برای بچه­های کم سن و سال و کودکان خردسال کمی طول می­کشد تا به دیدن مردمی که ماسک زده­اند عادت کنند. در ابتدا، کمی محتاطانه با آن برخورد می­کنند. به آن­ها فرصت دهید تا خوب به کسانی که ماسک زده­اند نگاه کنند، دیدن آدم­ها با ماسک به بچه‌ها کمک می­کند تا به این پدیده جدید عادت کنند. بهتر است پدر و مادرها با جملاتی مثل «چیز خاصی نیست» یا «مساله ای نیست» به آنها آرامش دهند. بعضی از این کودکان هم ممکن است از ماسک بترسند یا با دیدن آن احساس ناراحتی کنند. شاید بزنند زیر گریه، صورتشان را مخفی کنند یا به والدین خود بچسبند. در این شرایط، کودکتان را بغل کنید و با کلمات و جملات تسکین دهنده، آنها را آرام کنید. با بچه‌ها حرف بزنید و درباره علت پوشیدن ماسک توضیح دهید.

چرا بعضی از کودکان و خردسالان از ماسک می‌ترسند؟

می دانید ماسک بخشی از صورت فرد را می­پوشاند و این برای بچه‌ها کمی ترسناک است، کودکان خردسال برای برقراری ارتباط باید چهره دیگران را ببینند. این کودکان از دوران نوزادی خود با نگاه به چهره دیگران، سیگنال­های مربوط به احساس امنیت را دریافت می‌کنند.

وقتی بخشی از صورت با ماسک پوشیده باشد، بچه‌ها نمی­توانند لبخند دوستانه و یا قیافه­های آشنا را که به آن­ها احساس امنیت می­دهد ببینند. تصور کنید که کودک از دیدن این لبخندها محروم شده طبیعیست حس نا­امینی و ترس و وحشت داشته باشد.

اما نگران نباشید، راه­حلی برای حل این مشکل وجود دارد. پدرو مادرها می­توانند آرام آرام کودکان را با این پدیده آشنا کنند. حتی به بچه‌های خیلی کم سن و سال هم می­شود یاد داد چیزهایی که در ابتدا خیلی ترسناک بنظر می­رسند، اصلا ترسناک نیستند.

امیدواریم مطلب بالا به سوال چرا بچه‌ها از ماسک می‌ترسند؟ جواب داده باشد. در روزهای آینده مطالب مجله کودک را دنبال کنید تا راه­حل‌هایی برای برخورد با این مشکل به دست بیاورید.

نظرات 0 در انتظار بررسی 1 تایید شده

آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند.

دیگه همه خسته شدیم بیشتر از همه بچه ها

پاسخ علی